WPROWADZENIE
Proces zdobywania wiedzy w Stargardzkim Centrum Nauki opiera się o kolekcję interaktywnych eksponatów, zaprojektowanych specjalnie na potrzeby placówki. Głównym odbiorcą eksponatów są dzieci i młodzież z klas szkół podstawowych i ponadpodstawowych, a także osoby dorosłe (wystawa nie jest dedykowana przedszkolakom). Zagadnienia, które można poznać poprzez doświadczenia, oscylują głównie wokół tzw. nauk ścisłych czy przyrodniczych, jednak różnorodność eksponatów pozwoli również na przeprowadzenie zajęć z przedmiotów humanistycznych.
Stargardzkie Centrum Nauki wyróżnia się spośród tego rodzaju placówek fabularyzacją wystawy. Wszystkie eksponaty odnoszą się w jakiś sposób do wieków średnich. Zabieg ten nie tylko podkreśla historyczne znaczenie Stargardu, ale też pozwala przeżywać zwiedzanie jako przygodę, swoistą “podróż w czasie”. Zapoznając się z tablicami informacyjnymi lub rozmawiając z edukatorem, zwiedzający może więc nie tylko zrozumieć zjawiska fizyczne czy problemy matematyczne, ale też dowiedzieć się czegoś ciekawego o życiu swoich przodków.

4
KONDYGNACJE
WYSTAWY
55
INTERAKTYWNYCH
EKSPONATÓW
1000
METRÓW
KWADRATOWYCH
PARTER

KUPCY
W pierwszej sali wystawienniczej poznacie rolę Stargardu jako miasta handlowego. Dowiecie się o tym, jakie znaczenie miała dla jego rozwoju rzeka Ina, co nią transportowano, skąd i dokąd. Wcielicie się przy tym w rolę kupca, który musi doskonale znać średniowieczne systemy miar i wag oraz mieć rozeznanie w geografii, aby jak najkorzystniej planować szlaki handlowe.
ZAGADNIENIA:
waga, geografia, szacowanie, ciężar, algebra
FABUŁA:
transport, zboże, handel, podróże, żegluga




I PIĘTRO

ŻYCIE MIASTA
Sala druga przeniesie Was w sam środek gwarnego życia w średniowiecznym Stargardzie. Wraz z budowniczymi zastosujecie najciekawsze rozwiązania architektoniczne, a po pracy, w karczmie, przekonacie się, jak w praktyce działa rachunek prawdopodobieństwa. Sprawdzicie też poziom głośności przeróżnych hałasów na rynku i jak prawdziwa przekupka zmierzycie moc swojego własnego głosu.
ZAGADNIENIA:
światło, dźwięk, geometria, architektura, hydraulika
FABUŁA:
katedra, rynek, budowa, karczma, rozrywka



II PIĘTRO

DO BRONI, NA MURY!
Sala druga przeniesie Was w sam środek gwarnego życia w średniowiecznym Stargardzie. Wraz z budowniczymi zastosujecie najciekawsze rozwiązania architektoniczne, a po pracy, w karczmie, przekonacie się, jak w praktyce działa rachunek prawdopodobieństwa. Sprawdzicie też poziom głośności przeróżnych hałasów na rynku i jak prawdziwa przekupka zmierzycie moc swojego własnego głosu.
ZAGADNIENIA:
logika, czas reakcji, szyfrowanie, zasada zachowania pędu
FABUŁA:
rycerstwo, zbroje, machiny oblężnicze, pole bitwy



III PIĘTRO

INNOWATORZY
Przejście na ostatnie piętro to podróż w czasie ze średniowiecza w przyszłość. Tutaj możecie zetknąć się z najnowocześniejszymi technologiami – drukiem 3D, programowaniem robotów i sztuczną inteligencją. Tu prowadzimy również prelekcje i warsztaty. A na koniec, co wcale nie mniej ważne – będziecie mieć okazję zrobić sobie selfie w naszym słynnym strzaskanym lustrze!
ZAGADNIENIA:
programowanie, druk 3D, muzyka, technologie
FABUŁA:
nowoczesność, robotyka, cyfryzacja, sztuczna inteligencja


